خلاصه کتاب تربیت کودک 1 / علی صفایی حائری / عین صاد
کتاب تربیت کودک شامل سه بخش : نقش معلم ، روش تربیت کودک و عوامل تربیتی کودک می باشد؛که در این نوشتار قسمت دوم کتاب یعنی روش تربیت کودک ارائه می شود .
لازم به ذکر است که در نوشته ها و سخنرانی های مرحوم استاد علی صفائی حائری ، اصطلاحات و واژه هایی بکار رفته است که برای فهم دقیق مطالب و استفاده بیشتر از آن ، لازم است که خواننده به کتب مبسوط ایشان مراجعه نمایند.
این نوشتار تنها برای آشنایی با محتوای کتاب تقدیم می گردد و با خلاصه برداری و نکته برداری فاصله زیادی دارد.
البته خود کتاب هم بخاطر صفحات کمی که دارد بیشتر شبیه جزوه است ....
روش تربیت کودک
معنای تربیت : تربیت کودک یعنی شکوفا کردن استعدادها و برآوردن نیازهای او.
نیازهای کودک فقط خوراک و پوشاک و محبت و ... نیست و استعدادهای او ....
خواندن و نوشتن و انباشتن حافظه نیست.
او استعداد نتیجه گیری - فکر- و اندازه گیری و سنجش – عقل- و انتخاب واراده و وجدان هم دارد و لذا نیاز به امنیت و یقین و استقلال و اعتراف هم دارد .
مربی باید تمامی استعدادهای کودک را شکوفا کند و بارور کند .
استعدادها با دو عامل احتیاج و هدف بارور می شوند و شکوفا می گردند ..
مربی باید در کودک سه خصوصیت را بارور کند و اینگونه او را واکسینه کند
1. شخصیت و استقلال
2. حریت و آزادمنشی
3. تفکر و تحلیل
· کارمربی در آموزش:
- تزکیه دادن (آزادی:یعنی آزاد کردن ذهن از آنچه لازم نیست که همان خالی و تزکیه کردن از ناملایمات می باشد.)
- تعلیم و آموزش و طرز تفکر و تدبر
- تذکر ویادآوری مستمر و به اندازه
· راه انتقال این سه خصوصیت به کودک
- تقلید(از والدین ، قهرمانان و ... که بر اساس فطرت صورت میگیرد.)
- رقابت و سایر عوامل تربیتی
- داستان و هنر که می تواند ذهن کودک رادور بزند
عیب داستانهای موجود : سطحی بودن، علمی بودن،شعاری بودن است
- تدبیر و همکاری با دیگران و استفاده از وساطت دیگران