گروه فرهنگی تبلیغی فاطمیون

حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

سیر تاریخی انقلاب

  1. قتل امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه

 18 دى 1230

 در روز جمعه 18 دی ماه 1230 به دستور ناصرالدین شاه امیرکبیر در حمام فین کاشان به قتل رسید. با قتل امیرکبیر، کشور از یکی از مخلص ترین و فداکارترین و لایق ترین مدیران خود در طول تاریخ، محروم شد .

  1.  لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی-  25 اردیبهشت 1270

 جنبش تحریم توتون و تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر می باشد که پیشتازی مرجعیت و روحانیت شیعه را در مبارزه با استعمار نشان می دهد .

  1. شهادت سید جمال الدین اسدآبادی -

19 اسفند 1275

سید جمال،‌ اواخر عمر خود را در عثمانی سپری ‌کرد و غیر مستقیم تحت نظر سلطان عبدالحمید،‌ امپراطور عثمانی قرار داشت.

 وقتی خبر قتل ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی، از شاگردان سید جمال، به اسلامبول رسید،‌ سلطان عبدالحمید،‌ به هراس افتاد و دستور قتل سید جمال را داد و سرانجام در 19 اسفند 1275 برابر با 9 مارس 1897 او را مسموم ساختند و جنازه او را در قبرستان مشایخ اسلامبول به خاک سپردند.در سال 1324،‌ فیض محمدخان،‌ سفیر وقت دولت افغانستان در آنکارا،‌ موافقت دولت ترکیه را برای نبش قبر سید بدست آورد بقایای جسد سید جمال‌الدین اسدآبادی را در تابوتی به کابل انتقال دادند.

  1. امضای فرمان مشروطیت - 14 مرداد 1285

 انقلاب مشروطیت یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران می‌باشد که سرفصل جدیدی در تاریخ ایران گشود. فرمان مشروطیت در 14مرداد1285 مظفرالدین شاه امضا کرد .

  1. شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری رهبر نهضت مشروطه مشروعه -11 مرداد 1288

 شیخ فضل‌الله نوری از جمله روحانیونی بود که در پیروزی نهضت مشروطه نقش مهمی ایفا کرد اما پس از مشاهده انحراف این نهضت بنای مخالفت با روشنفکران غرب‌زده گذاشت و به دست همین گروه اعدام شد .

پس از امضای .....   قرارداد ننگین 1919 توسط وثوق الدوله، شیخ محمد خیابانی که نماینده مجلس بودند به مبارزه و مخالفت با این قرارداد پرداختند و نهایتا وثوق الدوله تصمیم گرفت از راه جنگ، خیابانی را از میان بردارد . با ورود متجاوزان به تبریز ، خیابانی بر ضد دولت قیام کرد و تمام ادارات شهر را به تصرف در آورد . این پیروزی شش ماه دوام آورد و در این مدت خیابانی سعی کرد با تشکیل نیروهای منظم ادارات را تحت سرپرستی افراد ایرانی در آورد و به تاسیس موسسه های ملی بپردازد و با مبارزه با بی عدالتی و بی کفایتی پرداخت . اما وثوق الدوله با هماهنگی روسها کودتای خونینی را علیه خیابانی اجرا کردند و مبارزان زیادی را به خاک و خون کشیدند و با حمله به خانه خیابانی او را به رگبار بسته و به شهادت رساندند .

  1. کودتای سوم اسفند 1299 - 3 اسفند 1299

 کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 شمسی که با طراحی انگلیس و اجرای سیدضیاءالدین طباطبایی به عنوان چهره سیاسی، و رضاخان میرپنج پهلوی به عنوان چهره سیاسی انجام پذیرفت

  1. شهادت میرزا کوچک خان جنگلی - 11 آذر 1300

 شهادت میرزا کوچک خان جنگلی رهبر نهضت جنگل در یازدهم آذر 1300. نهضت جنگل فعالیت‌های نظامی مختلفی را بر ضد نیروهای روسی و انگلیسی در شمال ایران انجام داد .

  1. تاسیس حوزه علمیه قم -3 فروردین 1301

 تاسیس حوزه علمیه قم در سال 1301 توسط آیت ا... حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی که از زمان تاسیس تاکنون مرکز اصلی مبارزه و اندیشه مترقی اسلام در عصر حاضر بوده است .

  1. فاجعه خونین مسجد گوهرشاد - 21 تیر 1314

 فاجعه خونین حمله به مسجد گوهرشاد یکی از اوراق ننگین تاریخ در دوره رضاخان می‌باشد. رضاخان که با زور سر نیزه و با حمایت بیگانگان به قدرت رسید .

  1. کشف حجاب به دستور رضاخان -17 دى 1314

 حدود شش ماه پس از فاجعه مسجد گوهرشاد، رضا خان با بی اعتنایی به علما و مردم، در روز 17 دی 1314 در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند، در این جشن شرکت و سخنرانی کرد .

  1. شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس - 10 آذر 1316

 در شب دهم آذر 1316 برابر با 27 رمضان 1356 قمری به دستور رضاخان، عالم مجاهد آیت‌الله مدرس را پس از سال ها تبعید در نقاط مختلف، در کاشمر به شهادت رساندند .

  1. اشغال ایران توسط نیروهای متفقین

3 شهریور 1320

 سوم شهریور 1320 یادآور روزی است که نیروهای بیگانه سه کشور انگلیس، شوروی و آمریکا، در آستانه گسترش جنگ دوم جهانی، خاک ایران را به اشغال خود در آوردند  .

   ژوزف‌استالین‌‏،فرانکلین روزولت،‏ وینستون‌‏چرچیل‌

  1. اعدام انقلابی سپهبد رزم ‏آرا توسط فدائیان اسلام -16 اسفند 1329

شهید خلیل طهماسبی از سوی جمعیت فداییان اسلام مأمور ترور رزم ‏آرا گردید و سرانجام وی را در شانزدهم اسفند 1329ش به هلاکت رساند. اعدام انقلابی وی در واقع هشداری به برخی نمایندگان مجلس شانزدهم بود که به دلیل وابستگی به انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‏شدند. به همین جهت، به فاصله کوتاهی پس از حرکت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس، مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.

  1.  ملی شدن صنعت نفت ایران - 29 اسفند 1329

از سال‏های اولیه حفر چاه نفت ایران، چشم طمع بیگانگان به دنبال استثمار منابع زیرزمینی کشور بوده و آنان در هر فرصتی به گرفتن امتیازهای گوناگون نفتی اقدام می‏کردند.

 پس از لغو امتیاز نفتی دارسی بین ایران و انگلستان، قرارداد الحاقی گس - گلشاییان به منظور کشف و استخراج نفت توسط شرکت‏های نفتی انگلیسی منعقد گردید. این قرارداد را جهت تصویب به مجلس بردند که با مخالفت عده‏ای از نمایندگان مجلس و علماء به ویژه آیت ‏اللَّه کاشانی و مردم روبرو شد. پافشاری‏های سپهبد رزم ‏آرا نخست وزیر پهلوی، این لایحه را بار دیگر به مجلس برد و او که تصویب آن را مشکل یافت، قصد کودتا نمود. اما یک روز قبل از اجرای کودتا، توسط خلیل طهماسبی از گروه فداییان اسلام ترور شد. به دستور آیت ‏اللَّه کاشانی مردم به این قرارداد اعتراض کرده و خواهان ملی شدن نفت ایران شدند. سرانجام با به وجود آمدن آن وضعیت، مجلس به ملی شدن صنعت نفت ایران، رأی مثبت داد و در 29 اسفند 1329 مقرر شد که کلیه عملیات اکتشاف، استخراج و بهره ‏برداری نفت در دست دولت قرار گیرد.

  1. 30 تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی -30 تیر 1331

 پس از اثبات حقانیت ایران در دادگاه لاهه در خصوص ملی شدن صنعت نفت ، مصدق خواستار افزایش اختیارات خود و عهده دار شدن وزارت جنگ شد.

در روز 29 تیر ماه آیت‌ا... کاشانی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد که «‌اگر قوام نرود اعلام جهاد می‌کنم و خودم کفن پوشیده با ملت در پیکار شرکت می‌نمایم.»

پس از این موضعگیری قاطع، در سی‌ام تیر ماه بازار تعطیل شد و مردم به خیابانها ریختند و خواستار سرنگونی قوام شدند . به دستور قوام مردم به گلوله بسته شدند و عده‌ای به شهادت رسیدند.

  1. کودتای 28 مرداد 1332 - 28 مرداد 1332

 روز 28 مرداد 1332 یادآور کودتای ننگینی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد و باعث ایجاد یک دوره 25ساله دیکتاتوری و اختناق شد .

  1. روز دانشجو -16 آذر 1332

 از مهمترین حرکت‌های سیاسی و دانشجویان در تاریخ ایران، اعتراض دانشجویان در 16 آذر 1332 به ورود معاون رییس جمهور آمریکا، نیکسون، به خاک ایران پس از کودتای 28 مرداد بود که منجر به شهادت سه تن از دانشجویان توسط رژیم پهلوی گردید.

  1. ارتحال آیت‌الله کاشانی -23 اسفند 1340

مبارزات سیاسی:

1. مبارزات علیه استعمار: ایشان در عراق به همراه پدر، پدر ف رهبری نیروهای ملی عراق را برعهده داشت به طوریکه انگلیسی‌ها که وجود ایشان را بزرگ ترین مانع پیشرفت خود در عراق می‌دانستند، ‌حکم اعدام ایشان را صادر کردند اما ایشان قبل از دستگیری، ‌عراق را به سمت ایران ترک کرد. بعد از برکناری رضا خان در شهریور 1320 و اشغال ایران توسط متفقین، آیت‌الله کاشانی، اعلامیه‌ای با این مضمون که ایران مال ایران است و ذخایر آن به خصوص نفت از آن ایرانیان است، انتشار داد. ایشان همچنین در قم اعلامیه و شبنامه علیه انگلیسی ها صادر می‌کرد تا اینکه سرانجام در خرداد 1323 بازداشت و تبعید گردید و تا پایان جنگ جهانی در ارودگاههای متفقین زندانی بود.

2. مبارزات علیه استبداد داخلی: ‌آیت‌الله کاشانی پس از پایان جنگ دوم جهانی،‌ در فعالیت های اجتماعی و مبارزات سیاسی فعالانه حضور یافت و در مقابل سیاست بازی‌های قوام ایستاد و در نتیجه در سال 1324 بار دیگر دستگیر و تبعید شد.

اما در دی ماه 1324 در دوره پانزدهم مجلس به نمایندگی انتخاب شد و علیه دولت های دست نشانده هژیر و ساعد به مبارزه پرداخت. در پی ترور نافرجام شاه،‌ بار دیگر آیت‌الله کاشانی دستگیر و در قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد زندانی و از آنجا به لبنان تبعید شد. پس از تبعید ایشان،‌ مبارزات مردم همچنان ادامه یافت و شهید نواب صفوی رابطه مستقیم با آیت‌الله کاشانی برقرار نموده و اعلامیه‌های ایشان را پخش می کرد. بعد از ترور هژیر توسط فدائیان اسلام در 27 اسفند 1328، ‌کابینه ساعد سقوط کرد و در انتخابات دوره شانزدهم، آیت الله کاشانی غیابا از طرف مردم به نمایندگی مجلس انتخاب شد و منصورالملک نخست وزیر وقت،‌ طی تلگرافی از ایشان عذرخواهی کرده و ایشان به ایران بازگشت. عمده فعالیت ایشان پس از آن، ‌در رابطه با ملی شدن صنعت نفت و روی کار آمدن دولت مصدق بود که در ملی شدن صنعت نفت نقش ممتازی را ایفا کرده و رهبری مردم در قیام 30 تیر 1331 را برعهده داشت. پس از آنکه مصدق دوباره روی کار‌آمد بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی گذاشت. نصیحت های آیت الله کاشانی فایده‌ای نکرد تا اینکه کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد. پس از کودتای 28 مرداد که قرار داد کنسرسیوم در دولت زاهدی منعقد شد، ‌آیت الله کاشانی طی اعلامیه‌ای شدیداللحن آن را محکوم کردند و از درجه اعتبار ساقط دانستند. در سال 1334، پس از دستگیری سران فداییان اسلام،‌ باز دیگر آیت‌الله کاشانی به عنوان دخالت در قتل رزم‌آرا دستگیر و در معرض محاکمه و اعدام قرار گرفت.

 اما بر اثر پافشاری مقامات روحانی و هشدار جدی آنان، آزاد گردید.  سرانجام آیت‌الله کاشانی در 23 اسفند 1340 پس از عمری مجاهدت با استبداد داخلی و استعمار خارجی،‌ دعوت حق را لبیک گفت.

  1. فاجعه خونین هجوم به مدرسه فیضیه -    2فروردین 1342

 فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه توسط عوامل رژیم شاهنشاهی نقش مهمی در افشای ماهیت رژیم پهلوی و شکل گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی داشت .

  1.      قیام خونین 15 خرداد -15 خرداد 1342

 این روز نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری امام خمینی است. در این روز قیام مردم شهرهای مختلف ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی توسط ارتش شاه به خاک و خون کشیده شد .

  1. آزادی امام خمینی (ره ) از حصر-

 18 فروردین 1343

 امام خمینی در روز عاشورای 1383 ه . ق مطابق سیزدهم خرداد 1342 سخنرانی تاریخی در مدرسه فیضیه علیه رژیم شاه و عمال و اربابان آن انجام دادند .

  1. سخنرانی امام خمینی علیه کاپیتولاسیون -4 آبان 1343

 امام خمینی چند روز پس از تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شوراى ملى (21 مهر 1343) در 4 آبان در حضور هزاران نفر از مردم قم و تهران که از ساعاتى پیش در منزل و کوچه‏ هاى اطراف منزل امام اجتماع کرده بودند بیانات تاریخى خود را ایراد کردند.

  1. تبعید امام خمینی به ترکیه -13 آبان 1343

 در شب 13 آبان 1343 صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند.

 

  1. شهادت مجاهدان مؤتلفه اسلامی-26 خرداد 1344

 خرداد ماه یادآور سحرگاه خونینی است که رژیم شاه چهار مؤمن مجاهد را به سبب ایمان به خدا و تعهد به مرجع و فقیه عادل زمان و رهبر انقلاب اسلامی و به جرم دفاع از اسلام ناب محمدی (ص) و اعدام انقلابی حسنعلی منصور ، مزدور آمریکا ، به میدان تیر آوردند تا به خیال خام خود آنها را بکشند و یاران امام خمینی (ره) و اسلام را بترسانند. اما آنها همانند رهبرشان ، دلی آرام و قلبی مطمئن داشتند و با لبی پر لبخند به شهادت لبیک گفتند و جاودانه تاریخ دارای حیات طیبه شدند و خون پاکشان ، شوری دیگر در دل مردم خداخواه آفرید.

  1. شهادت آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی

20 خرداد 1349

 «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت» ( آیت‌الله سعیدی خطاب به عوامل رژیم ) .

در اردیبهشت 1349 پس از آنکه رژیم شاه از سرمایه‌گذاران آمریکایی دعوت کرد تا باصطلاح در ایران سرمایه‌گذاری کنند و در واقع در یک حرکت استعماری، اقتصاد ایران را کاملا در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهند، علمای حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه‌ای مردم را از این خطر بزرگ مطلع ساختند. در این میان آیت‌الله محمدرضا سعیدی علیه استعمارگران دست به فعالیت‌های شدیدی زد و با انتشار اعلامیه‌ای به زبان عربی خطاب به علمای کشورهای اسلامی، آنها را دعوت به قیام و مخالفت نمود. رژیم شاه که از حرکت پرخروش ایشان به وحشت افتاده بود، ایشان را دستگیر و در قزل قلعه زندانی کرد. این عالم مجاهد در روز چهارشنبه 20 خرداد 1349 تحت شدیدترین شکنجه‌ها، به شهادت رسید.

  1. آغاز جشن های 2500 ساله شاهنشاهی -20 مهر 1350

مهر 1350 با قرائت خطابه محمدرضا پهلوی در برابر مقبره کوروش هخامنشی در پاسارگاد، جشنهای 2500ساله شاهنشاهی آغاز شد. هدف اصلی شاه از برپایی اینگونه جشن ها، بزرگ جلوه دادن عظمت دستگاه شاهی و شخص خود بود.

  1. شهادت آیت الله غفاری -7 دى 1353

 شهید آیت ا... غفاری در تیر ماه 1353، در تهران دستگیر شد و این آخرین دوران زندان این مبارز نستوه بود و ایشان تحت فشار شدیدترین شکنجه های دژخیمان ساواک به شهادت رسیدند

 

  1. تشکیل حزب شاهنشاهی رستاخیز-11 اسفند 1353

محمدرضاه پهلوی می‏خواست در داخل کشور، مرکز همه قدرت‏ها باشد و تصور می‏کرد از این طریق می‏تواند در ردیف سران کشورهای بزرگ درآید، از این رو در یازدهم اسفند 1353، طی سخنانی، آغاز عصر رستاخیز را اعلام کرد و نوید تشکیل یک حزب واحد و سراسری را داد. به این ترتیب احزاب موجود برچیده شدند و حزب رستاخیز ملت به عنوان تنها حزب قانونی مطرح شد. در ایران، برای نخستین بار بود که نظام تک حزبی استقرار می‏یافت که البته آن هم همچون نظام‏های چند حزبی قبلی، بیشتر جنبه صوری و ظاهری داشت و عمدتاً به عنوان یکی از ابزارهای حکومتی به کار گرفته شد. شاه با ایجاد این حزب، رکن چهارمی به سه رکن بوروکراسی، ارتش و دربار افزود؛ در حالیکه این رکن در مقایسه با دیگر ارکان حکومتی رژیم، از قدرت و نفوذ و تاثیرگذاری کمتری برخوردار بود. نخستین ثمره شوم حزب رستاخیز، دوره بیست و چهارم به عنوان آخرین دوره مجلس شورای ملی بود که توسط این حزب آماده و در شهریور 1354، افتتاح گردید. دومین دستاورد این حزب، تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی بود که خود نشانه اوج فرعونیت طاغوت به شمار می‏رفت. شاه تهدید کرد که هر کس نمی‏خواهد به عضویت حزب درآید باید کشور را ترک کند. اما تشکیل این حزب با واکنش تند امام خمینی مواجه گردید و ایشان این حزب را تحریم کردند. رسوایی ادامه حیات این حزب پس از سه سال و نیم به حدی رسید که با روی کار آمدن دولت جعفر شریف امامی، وی برای فرو نشاندن خشم مردم، در اقدامی عوام فریبانه، این حزب را مهر 1357 منحل اعلام کرد. ولی دیگر کار از کار گذشته بود و انقلاب ملت مسلمان ایران تومار سلطنت را در بهمن 57 درهم پیچید.

 

  1. تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی-25 اسفند 1354

نخستین ثمره فعالیت حزب رستاخیز که به دستور شاه تشکیل شده بود،‌مجلس دوره بیست و چهارم بود که در شهریور 1354 افتتاح شد. شاه تلویحا کلیه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی اسلام نسبت داد.

در پایان سال 1354،‌ مجلسین شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخی اسلامی و منشا آن هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است،‌ از بین برود. در توجیه این عمل در کتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه نوشتند: "‌در تاریخ 25 اسفند 1354 خورشیدی،‌ با تصویب مجلسین شورای ملی و سنا،‌ مقرر شد تاجگذاری کورش کبیر در سال 599 پیش از میلاد مسیح،‌ مبدا سال خوشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت اول سال 1355 هجری خورشیدی آغاز سال 2535 شاهنشاهی،‌ سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد."

امام خمینی (ره) در پیام عید فطر 1355 به کارگیری تاریخ شاهنشاهی را حرام اعلام نمودند و فرمودند:‌ « ... برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز کردند؛ این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکارانه مخالفت کنند و چون این تغییر، هتک اسلام و مقدمه محو اسلام است،‌ خدای نخواسته،‌ استعمال آن بر عموم،‌ حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم، مخالف با اسلام عدالتخواه است... »‌.

  1. شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی-

 1 آبان 1356

 در نیمه شب اول آبان 1356، آیت‌الله سید مصطفی خمینی، به شکل مرموزانه‌ای به شهادت رسید. شهادت ایشان، نهضت اسلامی ایران را جان تازه‌ای بخشید و به شکل انقلابی فراگیر درآورد.

  1. قیام خونین 19 دی قم-19 دى 1356

 این قیام را که در اعتراض به چاپ مقاله ای اهانت آمیز نسبت به امام خمینی صورت گرفت باید نقطه عطفی در تاریخ نهضت اسلامی دانست چرا که پس از آن امواج انقلاب اسلامی شدت گرفت و با چهلم های پی در پی مردم نقاط مختلف ایران دامنه انقلاب فراگیر شد و در نهایت به سرنگونی رژیم پهلوی انجامید.

  1. قیام مردم تبریز در چهلم فاجعه قم-29 بهمن 1356

 کشتار مردم تبریز، در پی قیام 29 بهمن، شاه را غافلگیر کرد چرا که او به خیال خود توانسته بود پرده‌ای ضخیم بر روی فاجعه قم بکشد حتی اقدام دبیر کل سازمان ملل را به سود خود تمام کند و افکار خارجیان را از درک واقعیت فاجعه قم منحرف سازد؛ اما با قیام مردم تبریز، تقدیر به گونه دیگری رقم خورد.

 

  1. قیام مردم یزد به مناسبت اربعین شهدای تبریز-8 فروردین 1357

 قیام مردم یزد در هشتم فروردین 1357 حلقه سوم از سلسله قیام های زنجیره ای بود که منجر به قیام سراسری در ایران بر ضد شاه و در نهایت سرنگونی رژیم پهلوی گردید...

  1. فاجعه خونین 17 شهریور -17 شهریور 1357

 سالروز کشتار بیرحمانه مردم بی دفاع توسط نظامیان رژیم شاه در میدان ژاله(شهدا) در 17 شهریور 1357 که به جمعه سیاه شناخته شده است .

  1. هجرت امام خمینی از نجف به پاریس

13 مهر 1357

 روز 13 مهر 1357، روز شروع هجرتی تاریخی بود. امام پس از جلوگیری کویت از ورود به این کشور به پاریس هجرت کردند و در دهکده‌ای به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند .

  1. دانش‌آموز-13 آبان 1357

در این روز، رژیم پهلوی با سرکوب تظاهرات دانش آموزان معترض در جلوی دانشگاه تهران، 56 تن را شهید و صدها نفر را مجروح کرد .

حضرت امام در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم». به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

  1. تشکیل شورای انقلاب- 22 دى 1357

با اوج گیری نهضت اسلامی در سال 1357، اندیشه شکل گیری "شورای انقلاب" در میان روحانیون معتمد امام پدید آمد که در سفر شهید مطهری به پاریس، این طرح با امام در میان گذاشته شد. امام در 22 دی 1357، فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند.

  1. فرار شاه از ایران-26 دى 1357

در روز 26 دی 1357، شاه پس از سالها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالیکه حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند. پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند .

  1. بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب-12 بهمن 1357

هواپیمای ایرفرانس حوالی 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

  1. پیروزی انقلاب اسلامی ایران-22 بهمن 1357

در روز 22 بهمن 1357، انقلاب اسلامی ایران پس از سالها مجاهدت، ایثار، فداکاری و مقاومت در راه رضای الهی با رهبری بی نظیر حضرت امام خمینی و به همت مردم سرافراز ایران به پیروزی نهایی رسید .

در روز 22 بهمن 1357، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید. در این روز سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بیش از 50 ساله رژیم پهلوی در ایران، ریشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تأسیس شد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی