گروه فرهنگی تبلیغی فاطمیون

حوزه علمیه قم

کتاب تربیت کودک شامل سه بخش : نقش معلم ، روش تربیت کودک و عوامل تربیتی کودک می باشد؛که در این نوشتار قسمت دوم کتاب یعنی روش تربیت کودک ارائه می شود .

لازم به ذکر است که در نوشته ها و سخنرانی های مرحوم استاد علی صفائی حائری ، اصطلاحات و واژه هایی بکار رفته است که برای فهم دقیق مطالب و استفاده بیشتر از آن ، لازم است که خواننده به کتب مبسوط ایشان مراجعه نمایند.

این نوشتار تنها برای آشنایی با محتوای کتاب تقدیم می گردد و با خلاصه برداری و نکته برداری فاصله زیادی دارد.

 البته خود کتاب هم بخاطر صفحات کمی که دارد بیشتر شبیه جزوه است ....


 

روش  تربیت کودک

معنای تربیت : تربیت کودک یعنی شکوفا کردن استعدادها و برآوردن نیازهای او.

نیازهای کودک فقط خوراک و پوشاک و محبت و ... نیست و استعدادهای او ....

خواندن و نوشتن و انباشتن حافظه نیست.

او استعداد نتیجه گیری - فکر- و اندازه گیری و سنجش – عقل- و انتخاب واراده و وجدان هم دارد و لذا نیاز به امنیت و یقین و استقلال و اعتراف هم دارد .

مربی باید تمامی استعدادهای کودک را شکوفا کند و بارور کند .

استعدادها با دو عامل احتیاج و هدف بارور می شوند و شکوفا می گردند ..

مربی باید در کودک سه خصوصیت را بارور کند و اینگونه او را واکسینه کند

1.       شخصیت و استقلال

2.       حریت و آزادمنشی

3.       تفکر و تحلیل

 

·        کارمربی در آموزش:

-         تزکیه دادن (آزادی:یعنی آزاد کردن ذهن از آنچه لازم نیست که همان خالی و تزکیه کردن از ناملایمات می باشد.)

-         تعلیم و آموزش و طرز تفکر و تدبر

-         تذکر ویادآوری مستمر و به اندازه

 

·        راه انتقال این سه خصوصیت به کودک

-         تقلید(از والدین ، قهرمانان و ... که بر اساس فطرت صورت میگیرد.)

-         رقابت و سایر عوامل تربیتی

-         داستان و هنر که می تواند ذهن کودک رادور بزند

 عیب داستانهای موجود : سطحی بودن، علمی بودن،شعاری بودن است

-         تدبیر و همکاری با دیگران و استفاده از وساطت دیگران

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی