گروه فرهنگی تبلیغی فاطمیون

حوزه علمیه قم
يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۲۴ ب.ظ

طریقه اجتهاد و نکاتی راجع به درس خارج

بسم الله الرحمن الرحیم

نکاتی راجع به درس خارج

در انتخاب استاد باید به شرایط ذیل توجه شود:

1.       استاد منظم باشد. لذا در سال اول و حتی الامکان در کل دوره درس خارج از شرکت در درس اساتیدی که تعطیلی مکرر دارند  ، پرهیز شود.

2.       در کنار استادی که طلبه از آن درس می گیرد یک استاد راهنما وجود داشته باشد تا از نکاتی که طلبه سرکلاس خوب متوجه نشده یا تتمیم آن را نمیداند(و دیگر راهنمایی ها) بهره مند گردد.

3.       استاد بیان رسا داشته باشد . لذا شرکت در درس اساتیدی که مدت زیادی طول می کشد که طلبه با بیان استاد آشنا بشود و به قول معروف راه بیافتد ، برای سال اول توصیه نمی شود. روشن است که برخی اساتید بیان ساده تری نسبت به دیگر اعاظم دارند و البته همیشه بیان ساده یا غامض دلیل بر علمیت استاد نخواهد بود .

نیازمندی های درس خارج به دو بخش تقسیم می شوند: الف) نیازمندی های عام ب) نیازمندی های خاص

آیه الله فشارکی که تقریبا یک قرن در حوزه معاصر حضور فعال داشته اند و در شورای استفتاء آیه الله بروجردی ، حضرت امام ، و مقام معظم رهبری بوده اند می فرمایند : هر طلبه در هر علم باید با یک کتاب خوب آشنا شود ؛ یعنی اینکه یک کتاب را خوب بداند بس است و نیازی نیست که کتب مختلف را استفاده کند و به هیچ کدام تسلط کافی نداشته باشد.

الف)نیازمندیهای عام:

1.       ادبیات  

·       صرف: صرف میر

·       نحو: صمدیه

·       لغت : صحاح و العین

2.       منطق: یک سری قواعد خاص ( منظور این است که حتی تمام کتاب منطق مظفر مورد استفاده در درس خارج نیست)

3.       شناخت حدیث

4.       شناخت رجال

5.       آیات الاحکام

ب)نیازمندی های خاص

1.       آشنایی با کتب فقهی

·       وسائل الشیعه

·       جواهر الکلام: مباحثه دو جلد به اجتهاد منجر می شود

·       مستمسک عروه

·       التنقیح فی شرح عروه الوثقی (خویی)

2.       آشنایی با کتب اصولی :

·       اصول مظفر

·       محاضرات(خویی)

·       اجودالتقریرات (خویی)

·       مصباح الاصول (خویی)

*** نحوه استفاده از این کتب : از هر کتاب چند صفحه که احتمال داده می شود چاپ شود و همیشه در درس خارج همراه طلبه باشد . بعنوان نمونه اگر استاد مبحث تروک الاحرامِ را بحث می کنند همین باب از وسایل الشیعه پرینت گرفته شود و در کلاس جلوی چشم طلبه باشد . همینطور در باب اصول ! یعنی چند صفحه از کتب مذکوره را پرینت گرفته و سر درس همراه داشته باشد.

علت این کار را می توان اینگونه بیان کرد : روایات وسائل الشیعه جامع روایات موجود در کتب معتبر است و معمول اساتید حاضر در حوزه اقوال مرحوم آیه الله خویی را حتما بیان می کنند وروی آن مانور می دهند.

تنبیهات

** پیش مطالعه از روی جزوه هایی که از پیش آماده شده است

** تعطیلی در کار طلبه نباشد

** نوشتن درس و خلاصه درس را بحث کردن و جمع بندی کردن

**مباحثه: یکی از علما : من حسرت نمی خورم که چرا درس فلان استاد نرفتم ، حسرت این را می خورم که بحث آیه الله سیستانی را از دست دادم

** ثبت نظرات شخصی

** استفاده از کتب آیه الله خویی بهمراه استاد

** یکی از آفت ها تغییر نابجاست :

1.       استاد: 6ماه طول می کشد تا بفهمی که استاد چه می گوید-2سال و 4سال هم دارد

2.       کتاب

3.       هم مباحث

** به هیچ چیز از هیچکس نباید اعتماد کرد و خود طلبه باید منبع را پیدا کند

** برای فقه ابتدا باید عبادیات رفت بعد معاملات

** آغاز تدریس در این دوره است

** دوره کردن دروس از هدایه الی الکفایه

** رساله علمیه : جمع بندی دروس طول سال در تابستان

با این برنامه اگر کسی از استعداد و ذکاوت بالایی برخوردار باشد دوساله مجتهد و بی نیاز از درس خارج می شود اما اگر اینگونه نیست 5ساله و اگر کمی ضعیفتر است 8ساله و اگر کسی بعد از 8سال احساس کرد که ..... دیگر ادامه ندهد و لباس خدمت را در بخش دیگر جامعه اسلامی به تن کند.

آیه الله فشارکی (حفظه الله ) اگر کسی خوب سطح را خوانده باشد 40 روزه مجتهد می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی