گروه فرهنگی تبلیغی فاطمیون

حوزه علمیه قم

و فی الصحیحین أیضا: ان عائشة قالت ما عزت علی احد من نساء رسول اللّه ما عزت علی خدیجة و ما رأیتها قط و لکن کان رسول اللّه یکثر ذکرها و ربما.ذبح الشاة فیقطع اعضائها و یبعث بها الى صدائق خدیجة.فاقول کأنه لم یکن فی الدنیا امرأة إلا خدیجة فیقول انها کانت، و کانت و کان لی منها الاولاد الصدائق الحلائل.

در صحیح بخارى و صحیح مسلم آمده است که عایشه مى‏گفت: ...

هیچ یک از زنان رسول خدا (ص) بر من گران نیامد به قدرى که خدیجه گران آمد با این که هرگز او را ندیدم ولى رسول خدا (ص) او را زیاد یاد مى‏کرد و چه بسیار اتفاق مى‏افتاد که گوسفندى ذبح مى‏کرد و اعضاى او را قطعه‏قطعه مى‏کرد و آنها را براى دوستان خدیجه مى‏فرستاد، و من مى‏گفتم: گویا در دنیا هیچ زنى جز خدیجه نبوده است پیامبر مى‏فرمود: «او بود و او بود، و من از او فرزندانى، نیکوکار و پاک‏نژاد دارم».

و فی روایة عن عائشة قالت فادرکتنی الغیرة یوما فقلت و هل کانت إلا عجوزا قد اخلف اللّه لک خیرا منها قالت فغضب حتى اهتز مقدم شعره و قال و اللّه ما اخلف لی خیرا منها لقد آمنت بی إذ کفر الناس و صدقتنی إذ کذبنی الناس و انفقتنی بما لها إذ حرمنی الناس و رزقنی اللّه أولادها إذ حرمنی أولاد النساء؛ قالت: فقلت فی نفسی و اللّه لا أذکرها بسوء أبدا.و فی روایة عن عائشة قالت أغضبت رسول اللّه (ص) یوما و قلت خدیجة بالتصغیر فزجرنی و قال: انی رزقت حبها.و کل هذه الروایات فی الصحیحین. (تذکره الخواص/سبط بن جوزی/ص273)

در روایتى از عایشه آمده است که روزى رشک و غرور بر من چیره شد و گفتم: مگرخدیجه پیرزنى بیشتر بود در حالى که خداوند بهتر از او را براى تو جایگزین کرده است! عایشه مى‏گوید: پیامبر (ص) خشمگین شد و فرمود: «به خدا قسم که بهتر از او جایگزین نشده است؛ موقعى او به من ایمان آورد همه مردم کافر بودند و او مرا تصدیق کرد در حالى که مردم مرا تکذیب کردند و ثروتش را بر من ارزانى داشت زمانى که مردم مرا محروم داشتند و خداوند از او فرزندانى به من داد که از دیگر زنان اولادى نداشتم.» عایشه مى‏گوید: با خود گفتم: به خدا سوگند که هرگز او را به بدى یاد نمى‏کنم! در روایتى از عایشه آمده است که روزى رسول خدا (ص) را خشمگین کردم و نام خدیجه را به تصغیر بردم، پیامبر (ص) مرا نهى کرد و فرمود: «به من محبّت او را داده‏اند».

تمام این روایات در صحیح بخارى و صحیح مسلم است.

 عن علی ع قال ذکر النبی ص خدیجة یوما و هو عند نسائه فبکى فقالت عائشة ما یبکیک على عجوز حمراء من عجائز بنی أسد فقال ص صدقتنی إذ کذبتم و آمنت بی إذ کفرتم و ولدت لی إذ عقمتم قالت عائشة فما زلت أتقرب إلى رسول الله بذکرها(کشف‏الغمة ج1 ص508 )

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید : حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به یاد خدیجه سلام الله علیها گریه کردند در حالیکه در جمع زنانشان بودند. عایشه عرض کرد: چرا گریه می کنید بر پیر زنی که از پیر زنان بنی اسد!؟ حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: هنگامیکه شما مرا تکذیب می کردید او مرا تصدیق کرد٬ زمانیکه مرا تکفیر کردید به من ایمان آورد ٬ زمانیکه شما نازا بودید برایم فرزند آورد. عایشه می گوید : همیشه برای تقرب به محضر رسول الله از خدیجه سلام الله علیها یاد می کردیم(ضمائر مخاطب گویای بسیاری از مطالب است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی